zondag 28 april 2013

En een Broodje Gegrilde Groenten graag....

Eén keer in de zoveel tijd gaan hubbie en ik samen naar de stad. We maken er dan een leuke ochtend van met koffie en een broodje. Thuis kijken we dan alvast bij de bonnetjes wat we graag zouden willen nemen als we eenmaal bij de counter staatn. Mijn oog viel op een Broodje Gegrilde Groenten. Klonk geweldig! Ik zag het al helemaal voor me; zo'n lekker gezond bruin broodje, belegd met knapperige sla, tomaatjes en komkommer, met gegrilde paprika, aubergine en nog wat andere groenten. Het water liep me al in de mond.

Bij het warenhuis aangekomen wilden we onze bestelling ophalen en deze daarna op het terras nuttigen; lekker in het zonnetje. Mijn man bestelde een broodje tonijn en ik zei: "En een broodje gegrilde groenten graag..."
Het meisje achter de balie keek verschrikt op. Toen stamelde ze: "Die hebben we niet".
Wat! Hebben we niet?  "Maar hij staat in de folder!",  sputterde ik tegen.
"Ja, maar er was te weinig vraag naar, dus die is er uit", zei ze zacht.

Ik probeerde me supersnel te herstellen van deze wereldshock.
Geen broodje supergezond met heerlijke groenten, omdat er te weinig vraag naar is... Dieptriest!

Uiteindelijk is het een broodje tonijnsalade geworden.

Om toch te kunnen genieten van een Broodje Gegrilde Groenten en om meer mensen de kans te geven dit thuis te proeven en te ontdekken hoe ontzettend lekker dit is, in de hoop dat ze dit zullen bestellen een volgende keer:  hierbij mijn recept van een Broodje Gegrilde Groenten!





Dit heb je nodig voor 1 heerlijk gezond broodje met vezels en gezonde voedingsstoffen:


* 1 volkoren broodje
* 2 el paprikasalsa of barbecuesaus (deze zijn zelfgemaakt, maar als je deze niet in voorraad hebt of geen tijd hebt om ze te maken, kun je natuurlijk ook kant en klare saus gebruiken)
* 1 el olijfolie
* 1/4 courgette
* 1/8 aubergine
* 1 gegrilde rode paprika uit een pot of zelf gemaakt
(zie onderaan een filmpje over het grillen van groenten)
* 3 zongedroogde tomaatjes
* een blaadje sla
* versgemalen peper
* klein beetje zeezout
* 1 hele hete grillpan

Zo maak je het:


* zet de grill in je oven op de hoogste stand.
* snij de aubergine in dunnen plakken, leg ze op een bord, bestrooi ruim met zout en laat 10 minuutjes staan.
* snij de courgette in plakken die je in de lengte hebt gesneden (met een kaasschaaf gaat dit goed).
* als je geen gegrilde uit een pot wilt/hebt, neem dan 1/2 rode paprika, verwijder de zaadlijsten en leg hem 3 minuten onder de gloeiendhete grill met het velletje naar boven. Laat afkoelen onder een vochtige theedoek; je kunt het velletje daarna makkelijk verwijderen.
* spoel het zout van de aubergine en dep droog.
* bestrijk de courgette, aubergine en de paprika met de olijfolie bak ze 3 minuten om en om in een grill-pan (of op de barbeque!) Strooi er wat van de peper en het zeezout over.
* snij het broodje open en leg 2 minuutjes met de binnenkanten naar boven in de grill.
* haal het broodje eruit, besmeer beide kanten met de paprikasalsa of barbecuesaus, beleg met de sla, gegrilde paprika, de gegrilde courgette, de gegrilde aubergine en de zongedroogde tomaatjes.
* Mjam!

Bron: me, myself and I.

Hieronder het beloofde  filmpje over hoe je groenten kunt grillen:







Geen opmerkingen: