vrijdag 13 mei 2016

Zalige Geitenkaas Muffins oftewel Muffins au Fromage de Chèvre

Soms heb ik zin in iets hartigs. Ik stel daar dan behoorlijk wat eisen aan; ik vind het fijn als het gezond is; zonder geur, kleur en smaakstoffen en andere toevoegingen, zonder suiker, zonder tarwemeel, zonder transvet maar wel met gezonde vetten en ook met vrije uitloop eitjes. Zo iets is onvindbaar in de natuurvoedingswinkel en al helemaal in de supermarkt.
Dit soort overheerlijke, gezondere, hartige baksels voor het frisse Pinksterweekend maken we dus lekker zelf!


Toen ze uit de oven kwamen dacht ik; jakkie in plaats van jammie. Het zag er niet zo fris uit allemaal. De geitenkaas zorgde ervoor dat het er eigenlijk helemaal niet zo smakelijk uit zag. Maar toen ging ik proeven... Jammie! Ze zijn het lekkerst als ze nog warm zijn.


Wat heb je nodig voor ca. 6 grote muffins:
100 gr harde geitenkaas in blokjes gesneden
10 sprieten bieslook in ringetjes gesneden
75 gr quinoa
75 gr volkoren tarwemeel of speltmeel
50 gr havervlokken
3 tl natriumbicarbonaat (ook wel baking soda, zuiveringszout en dubbelkoolzure soda genoemd ;-) )
1/2 tl Herbamare*
200 ml sojamelk of geitenmelk
1 vrije uitloop ei, geklutst.**
2 teentjes knoflook in stukjes
3 el kokosolie
1 el olijfolie

Hoe maak je deze heerlijke schepsels:
Verwarm de oven voor tot 200ºC.
Zet de kokosolie in een bakje in wat warm water tot het is gesmolten.
Vet 12 muffinvormen in met de olijfolie.
Meng de meelsoorten, havervlokken, natriumbicarbonaat in een kom.
Voeg de melk, knoflook, het ei toe en de vloeibare kokosolie toe.
Meng alles kort door elkaar tot een grof en nogal chaotisch beslag.
Vul de vormpjes meteen met het beslag (de natriumbicarbonaat werkt heel snel).
Bak ca. 20 minuten in de oven.

Ik nam er eentje met courgette soep; de rest vroor ik per stuk in. De volgende keer als ik zin heb in een lekkere hartige muffin zet ik ze ca. 10 minuten op 150ºC in de oven ingepakt in aluminiumfolie om uitdrogen te voorkomen.

Smakelijk snacken!
Vivian Dassen



* Herbamare:
Herbamare van A.Vogel is een 100% natuurlijke smaakmaker die zich uitstekend leent voor het op smaak brengen van gerechten. Het bestaat uit zeezout en 14 verschillende verse biologische geteelde groenten, tuinkruiden en specerijen. Verder maken de als kelp bekende zeewieren, Herbamare tot een waardevolle en heerlijk smakende verrijking van de maaltijd.

** Als je geen ei wilt gebruiken, neem dan 1 el lijnzaad en week dit 10 minuten in 3 el heet water in een mok of zo. Daarna de hele mok omkiepen bij de andere ingrediënten.

Geen opmerkingen: