woensdag 29 april 2015

Overheerlijke Vetvrije en bijna Suikervrije Muffins van Vieze Fruitreepjes

Echt waar. Die gedroogd fruitreepjes van AH zijn te walgelijk voor woorden.

Ik had ze meegenomen naar het werk met de bedoeling om een lekker en verantwoord tussendoortje uit te delen. Eerst had ik een collegaatje laten proeven. Zij vond het niet lekker, maar ja, zij lust geen aardbeien. Toen was mijn andere collega proefkonijn, maar ook zij vond het vreselijk. Veel te zuur!

 Ik dacht dat ze zich aanstelden, dus ik nam een hap om het zelf uit te testen. OMG. De hele consistentie riep weerzinwekkende gevoelens in me op en ik moest er - na die ene hap - zelfs spontaan van boeren. Yak!

 
Maar goed, genoeg geklaagd. Laten we eens kijken wat er wél allemaal goed aan is.
1. Er zit geen suiker in.
2. Er zit geen vet in.
3. Er zitten veel vezels in (meer dan in een volkoren boterham!).
4. Er zit Aroniapuree in... Dat heb ik moeten opzoeken; het is een of andere bes soort.
5. Het enige E nummer is het E220 nummer dat verkleuring tegengaat.
6. Voor mensen zonder speekselklieren, en een gevoelloze tong en hemel, is dit een prima tussendoortje met maar 68 kcal voor situaties waarin er totaal geen andere gezonde tussendoortjes voorhanden zijn en je echt echt echt heel erge trek hebt.

Wat moest ik doen met de rest van de fruitreepjes? Weggooien vond ik zonde. In een helder moment kwam ik op het genieuze idee om er muffins van te maken. Ja! Muffins. In plaats van vers fruit, gingen deze vieze fruitreepjes erin.

Ik nam 130 gr volkoren tarwe bloem
30 gr muesli met gedroogd fruit
1 zakje bakpoeder
een el koekkruiden
100 gr appelmoes
een el honing
twee el appelstroop
4 Vieze Fruitreepjes a 25 gr (vier  ja, want de 2e collega had alleen een stukje afgebroken van de reep waar ik naderhand een hapje van nam ☺).
een beetje zout

Alle droge ingrediënten roerde ik goed door elkaar. De appelmoes ging met de Vieze Fruitreepjes, de honing en de appelstroop in de blender. Daarna mengde ik de Vieze Fruitreepjes Puree met het bloemmengsel en vulde 8 muffinvormpjes. Deze gingen 20 minuten de oven in. En klaar waren mijn Overheerlijke Vetvrije en bijna Suikervrije Muffins van Vieze Fruitreepjes. En ze zijn écht lekker!

LOL

Gezondere groetjes,
Vivian




 

Geen opmerkingen: