dinsdag 7 mei 2013

Gezonder Gebak van Spelt met Banaan, Chocopasta en Superfood Soja Yoghurt!

Voor het weekend bak ik meestal een stuk of 12 muffins zodat de kids gerust een vriendinnetje of vriendje kunnen uitnodigen, zonder dat ik verlegen zit om iets lekkers dat ook nog gezond is. Het fijne daarvan is dat ik 's avonds met gemak in de poppetje van mijn ogen kan kijken - zonder me schuldig te voelen - omdat ik hen juist iets gezonds voorgezet heb...Win-win dus!

Dit gebak is gezond, wel héél erg lekker en het bevat Superfood Soja!
Het is eenvoudig te maken, het smaakt goddelijk en je keuken ruikt naar vergeten heerlijkheden! Oja, je kunt het ook invriezen! Zet het dan voor gebruik 30 seconden in de magnetron op 750 watt voor een heerlijk warm gezonder gebakje.






Dit heb je nodig voor dit Gezondere Gebak:

* 240 gr volkoren speltmeel (dit haal ik bij de Torenmolen op de Rijksweg in De Heeg te Maastricht)
* 3 wel heel erg rijpe bananen, geprakt (hiermee bedoel ik zo'n rijpe bananen dat de schil bijna helemaal bruin is en je op het punt staat ze weg te mikken in de GFT bak).Erg rijpe bananen bevatten veel natuurlijke suikers. Hierdoor hoef je geen extra suiker of zoetstof toe te voegen. Vanaf nu dus niet meer weggooien.
* 1 gewone gele banaan in plakjes (met geel bedoel ik een niet-groene schil)
* 1 zakje bakpoeder
* snufje zout
* 1 el lijnzaad + 1 1/2 el heet water
* 125 ml sojayoghurt
* 1 tl vanille extract
* 160 gr speculoos met choco smaak of chocopasta
* 1-2 lepels speculoos met choco smaak of chocopasta als versiering
* 35 gr appelmoes
* een muffinvorm voor 12 vormpjes, of 2 van 6 vormpjes

Zo maak je het:

* verwarm de oven voor op 175 º C, doe het lijnzaad in een vijzel en vijzel er op los ( :-) ), voeg het water toe, roer tot een papje en laat even staan.
* meng het speltmeel, bakpoeder en het zout
* mix de overrijpe bananen met de appelmoes, de yoghurt, het lijnzaad en de vanille voor een halve minuut ongeveer
* meng het banaanmengsel door het speltmengsel en roer dan de 160 gr speculoos of chocopasta erdoor
* vul de vormpjes voor 2/3 en verdeel de plakjes van de gele banaan erover.
* bak 25-30 minuten tot ze lichbruin zijn.
* laat even afkoelen, smelt de speculoos/pasta - die dient als versiering - een paar seconden in de magnetron en druppel dit op de muffins.

Voor 12 grote exemplaren.

kcal: 210 per muffin; dit geldt voor 2 tussendoortjes! Maar lekker...! En toch gezond: boordevol magenesium, fosfor, kalium, B-vitamines, vitamine C, onverzadigde vetten en alleen toegevoegde suiker uit de speculoos/pasta; probeer dat maar eens te vinden in een gewoon gebakje of een stuk vlaai. Not done!

Geen opmerkingen: