woensdag 28 november 2012

Vetvrije Speculaas Peren Muffins

Nog 7 nachtjes slapen en dan is het zover....

Sinds ik het gezonder bakken van lekkere dingen heb ontdekt, zo'n 4 weken geleden pas, maak ik zeker vijf keer per week een heerlijk ontbijt  voor mijn gezin en zo'n drie keer een lekkere lunch. De ene keer zijn dat banaan pannenkoekjes, een andere keer het couscousontbijt en vanmiddag had ik zin in gezondere muffins. 

Ik had nog ergens een gezonder recept van muffins liggen en dit heb ik aangepast aan de tijd van het jaar; Sinterklaas-tijd! Het werd een heerlijke Speculaas Peren Muffin-Lunch. Ook heerlijk als tussendoortje. Gelukkig had ik er 6 gemaakt, want de meiden hadden ieder een vriendinnetje mee genomen van school, dus ik had 2 hongerige eters extra. 




Dit heb je nodig:

130 gr volkoren tarwebloem
30 gr havermoutvlokken (de echte havermout, dus niet de instant-versie)
1 tl bakpoeder 
1/2 tl natriumbicarbonaat
snufje zout
1 el koek- en speculaaskruiden
15 gr bruine basterdsuiker
3 gr stevia (zoetstof)
100 gr appelmoes
2 el perenstroop, opgelost in 1 el heet water
1 flinke peer geschild en in kleine stukjes

Zo maak je de muffins:

Verwarm de oven voor op 175 º.
Zet in een muffinvorm 6 papieren vormpjes.
Meng de eerste 7 ingredienten door elkaar.
Roer de stroop door de appelmoes en voeg toe aan het bloem mengsel.
Voeg de stukjes peer toe.
Nu moeten we opschieten, want de bicarbonaat werkt snel; vul de vormpjes tot net onder de rand.
Bak 20 minuutjes in het midden van de oven. Een satéprikker moet er droog uitkomen, anders zijn ze nog niet helemaal gaar.
Laat 5 minuutjes afkoelen in de vorm. Je kunt ervoor kiezen ze nu op te smikkelen, maar je kunt ze ook helemaal af laten koelen en koud eten. 

Per muffin: 150 kcal





Geen opmerkingen: