donderdag 22 november 2012

Gezonde Chips en Nootjes; bestaan die? Jawel hoor!

Het recept voor chips vond ik op het blog:  Op Weg Naar Vegan. Ik ben er erg blij mee, want de kids willen het liefst Chips met een hoofdletter C op zaterdag avond. Alleen....er zit zo veel vet in en maar heel weinig (lees: geen) voedingsstoffen.  Als gewichtsconsulente (en als moeder) vind ik het  belangrijk het goede voorbeeld te geven en op hun en mijn voeding te letten. Wat zullen ze opkijken als ze deze boerenkoolChips te snacken krijgen! Manlief daarentegen houdt erg van nootjes. Hem gaf ik een tijdje geleden deze Gezonde Nootjes van De Bakparade. Hier vind je echt hele originele ideeën voor gezondere versies van muffins, cakes, brood, snoeprepen, 'nootjes',  en nog veel meer!
We beginnen met DE CHIPS!
Je kunt de chips op verschillende manieren maken,
met verschillende kruiden, of gewoon met zout en pepper.

Recept
4 eetlepels balsamico azijn (of appel azijn)
2 - 4 eetlepels olijfolie
3 - 4 eetlepels milde curry poeder (zie hieronder). 
Paarse / groene boerenkool

Mild curry poeder
2 eetlepels gemalen koriander
2 eetlepels gemalen komijn
2 theelepers kurkuma
kleine gemalen gedroogde peper
1/2 theelepel mosterdzaad
1/2 theelepel gemalen gember

1. Warm de oven voor op 175 C. 
2. Mix de ingredienten in een grote kom. 
3. Voeg de boerenkool beetje bij beetje toe tot alles een laagje heeft (anders meer kruiden bij doen)
4. Laat 20 minuten in de oven of totdat hij 'crispy' / knapperig is!

DE NOOTJES:
Oke, nu moet ik je wat vertellen...Het zijn eigenlijk geen nootjes; het zijn geroosterde kikkererwten. Geroosterde Kikkerwerwten? Ja hoor, en als ik ze niet zelf geproefd had zou ik het ook maar moeilijk kunnen geloven, maar ze echt, echt, echt heel erg yummie!

Nodig:
165g kikkererwten uit blik of 110 g gedroogd (Als werkende moeder met gezonde voeding als passie ben ik voor gezond EN snel, dus ik heb de 'blik'versie gekozen).

1 el cajunkruiden
1 el paprikapoeder
1 tl chilipoeder
1.5 tl zout

Hoe maak je het:
Voor de gedroogde kikkererwten zal je op tijd moeten beginnen.
Was de gedroogde kikkerertwen in een vergiet en doe ze in een pan en doe er ruim water bij totdat er ruim 3 cm water boven de erwten staat en laat het een nacht staan. Giet ze af. Zet de erwten op met schoon water en breng aan de kook. Laat 20 min pruttelen en haal het schuim dat misschien ontstaat eraf. Giet de bonen af en spoel ze af.
Doe erwten in een kom en strooi de kruiden erover en roer ze er goed door.
Leg de erwten op een bakplaat en spreidt ze uit tot één laag.
Bak de erwten +/- 45 minuten op 200 graden en roer ze elke 15 minuten, bak ze totdat ze goudbruin en krokant zijn.
Laat helemaal afkoelen en berg ze op in een luchtdichte doos.
Totale recept: 185 kcal, 5g vet waarvan 0g verzadigd, 12 g vezels!
Snack smakelijk allemaal! 

Geen opmerkingen: